Welcome Bloggers!

Terima kasih singgah ke teratak saya,
Alhamdulillah...di sini anda boleh dapatkan info mengenai: Vitamin Shaklee


Saya boleh dihubungi di:
Facebook: www.facebook.com/wanna.wzamry
FB Page: www.facebook.com/KioskVitamin1
SMS/Wassap 016-4415473
Email: wnorazlina@yahoo.com | kioskvitamin@gmail.com

Followers

Tuesday 13 November 2012

Bagaimana proses penuaan kulit terjadi




Bagaimanakah proses penuaan kulit kita berlaku?

1) Penuaan Intrinsik/ dalaman adalah proses penuaan yang dialami mengikuti peningktan umur tanpa pengaruh luar.


Semasa usia kita semakin meningkat, kebolehan penggantian kolagen yang rosak semakin merosot. Bahkan, kajian menunjukkan bahawa kolagen menurun pada kadar 1.5% selepas umur 25 tahun. Lama-kelamaan, penggantian kolagen menjadi lebih lambat berbanding dengan kerosakan kolagen dan ini menyebabkan kelonggaran dan kekeringan kulit, tanda-tanda penuaan kulit seperti pembentukan kerutan juga mula dikesani.


2) Penuaan ekstrinsik/luaran adalah disebakan oleh cahaya matahari dan kesan pencemaran alam sekitar (contohnya merokok dan terdedah kepada pencemaran).


Penuaan kulit juga disebabkan oleh radikal bebas-oksigen – bahan lebihan hasil metabolism dan aktiviti yang normal.


Sinaran UV dan pencemaran alam sekitar, stres dan gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, penyalahgunaan alkohol dan sebagainya akan meningkatkan penghasilan radikal bebas yang mempercepatkan penuaan kulit.


Sinaran UV menyebabkan kerosakan kolagen pada kadar yang lebih tinggi daripada dengan penigkatan usia dalam dermis (lapisan kulit kedua).

Tanda-tanda penuaan ekstrinsik muncul sebagai penebalan lapisan cornified, pembentukan bintik, kehilangan kolagen dengan banyak dan kehilangan elastin. Pada masa yang sama, proses ini juga akan mengakibatkan kekasaran kulit, warna kulit yang tidak sekata, bintikan warna coklat, kulit nipis dan kerutan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...