Welcome Bloggers!

Terima kasih singgah ke teratak saya,
Alhamdulillah...di sini anda boleh dapatkan info mengenai: Vitamin Shaklee


Saya boleh dihubungi di:
Facebook: www.facebook.com/wanna.wzamry
FB Page: www.facebook.com/KioskVitamin1
SMS/Wassap 016-4415473
Email: wnorazlina@yahoo.com | kioskvitamin@gmail.com

Followers

Monday 1 October 2012

Soyfoods dan Pembiakan Lelaki


Semalam, husband saya ada beritahu, kawan dia cakap soya ni tak sesuai untuk lelaki.untuk perempuan bolehlah sebab soya ada hormon perempuan which is tak sesuai untuk lelaki....saya tak puas hati..setelah di google, inilah yang saya dapat:

sumber: http://images.shaklee.com/shaklee/fc/SoyDyspellingMythsPart2FINAL.pdf


Soyfoods dan Pembiakan Lelaki

Kesan seperti estrogen isoflavon telah membawa kepada kebimbangan bahawa soyfoods mungkin mengenakan feminizing kesan pada lelaki, tetapi kekayaan data manusia menunjukkan kebimbangan ini menjadi tanpa merit. Walaupun dua laporan yang diterbitkan dalam kesusasteraan saintifik menggambarkan kesan feminizing soya dalam dua individu, lelaki ini memakan sebanyak 14-20 hidangan setiap hari. 

Pengambilan berlebihan apa-apa makanan boleh dijangka mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan.

Berbeza dengan kedua-dua laporan, satu analisis komprehensif data manusia, yang melibatkan lebih daripada 30 kajian individu, mendapati bahawa samaada soyfoods atau isoflavon tidak menjejaskan tahap seks hormon lelaki, testosteron. Dalam banyak kajian ini, pengambilan soya adalah lebih daripada apa yang khas untuk lelaki Asia, jadi kekurangan kesan adalah sangat  meyakinkan. 


Di samping itu, satu kajian baru-baru ini sembilan kajian mendapati bahawa soya tidak mempunyai kesan ke atas paras estrogen dalam lelaki. Lelaki dalam kajian ini memakan sebanyak enam hidangan soya setiap hari. Kajian klinikal juga menunjukkan tiada kesan soya pada sperma atau air mani. Malah, terdapat satu laporan yang menerangkan lelaki dengan sperma yang rendah meningkat kepekatan sperma kepada normal selepas mengambil isoflavon selama 6 bulan. Oleh itu, bukti-bukti yang jelas menunjukkan bahawa soyfoods tidak beri kesan feminizing.



Apa itu isoflavon?

Isoflavon adalah sebatian kimia yang dipanggil flavonoid dan biasanya ditemui dalam tumbuh-tumbuhan kekacang atau keluarga kacang. Sebatian ini juga dipanggil fitoestrogen, yang bermaksud bahawa mereka adalah produk yang diperolehi tumbuhan yang mempamerkan aktiviti estrogenik yang lemah. Kacang soya dan produk soya banyak diketahui mempunyai peratusan yang tinggi sebatian ini. Isoflavon juga dikenali mempunyai antioksidan dan harta anticarcinogenic.

Apa pentingnya isoflavon?

Penggunaan produk soya mempunyai banyak manfaat kesihatan, termasuk perlindungan terhadap kanser payudara, kanser prostat, gejala menopaus, penyakit jantung dan osteoporosis. Banyak manfaat kesihatan soya berasal dari isoflavon. Walau bagaimanapun sesetengah pengkritik mendakwa bahawa isoflavon boleh meningkatkan kejadian hiperplasia epitelium dan menyebabkan goiter dan hipertiroidisme. Isoflavon kekal subjek banyak kajian saintifik, seperti yang ditunjukkan oleh lebih daripada 1700 penerbitan saintifik menyebut isoflavon dalam tajuk atau abstrak mereka. Kebanyakan kajian ini menunjukkan bahawa isoflavon mungkin mempunyai beberapa manfaat kesihatan.
sumber: http://www.isoflavones.info/

Kesimpulannya, soya tidak menjejaskan KELELAKIAN seorang lelaki...melainkan jika lelaki itu ambil soya banyak hidangan setiap hari.


Namun AWAS hanya soya yang mempunyai isoflavon sahaja yg boleh memberi manafaat kepada badan...Macam mana nak tahu soya yang anda ambil ada isoflavon? >>>> melalui pembuatannya.Soya itu mestilah dibersihkan dengan air, bukan alkohol.Alkohol memusnahkan isoflavon dalam soya.Dan soya itu tidak dipanaskan kerana panas akan memusnahkan amino asid dan hormon2 yang ada di dalamnya.
Ikuti 7 kriteria dalam pemilihan minuman soya anda di sini : Beza ESP dgn soya biasa


Pilihan Soy Protein Terbaik saya sekeluarga

DAPATKAN ESP DENGAN HARGA TERENDAH HANYA SEPANJANG OKTOBER SAHAJA


Wan Norazlina [019-9824691]
Shaklee Independent Distributor
ID 880309
kioskvitamin@gmail.com
FB: Kiosk Vitamin
Blog: kioskvitamin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...