Welcome Bloggers!

Terima kasih singgah ke teratak saya,
Alhamdulillah...di sini anda boleh dapatkan info mengenai: Vitamin Shaklee


Saya boleh dihubungi di:
Facebook: www.facebook.com/wanna.wzamry
FB Page: www.facebook.com/KioskVitamin1
SMS/Wassap 016-4415473
Email: wnorazlina@yahoo.com | kioskvitamin@gmail.com

Followers

Wednesday 1 August 2012

Kalsium x di hasil semulajadi dlm badan..so ambil susu or suplement utk kuatkan tulang n gigi anda


Kalsium amat penting dalam badan kita terutama mommies yg sedang mengandung dan bf...cuba kira2 adakah keperluan kalsium anda cukup?


Setiap hari, badan kita akan hilang Kalsium sekurang-kurangnya 600grm. So kalau makanan yang kita makan tak dapat bekalkan sebanyak at least 600gram kalsium. Lebihnya akan diambil dari tulang dan gigi. Kesan kekurangan kalsium adalah seperti 
(1) Mudah mengalami kekejangan otot atau semut-semut (orang kampung aku kata kepai)
(2) Sukar tidur (Insomnia)
(3) Usus menjadi lemah dan sering sembelit
(4) Sakit pinggang dan kaki
(5) Cepat naik angin dan mudah terkejut
(6) Luka susah sembuh, darah lambat beku
(7) Oleh kerana kekurangan kalsium menyebabkan tisu kolagen sukar terbentuk, ia juga akan mengakibatkan masalah sakit sendi
(8) Menurunkan kadar metabolisme
(9) Meningkatkan risiko penyakit tekanan darah tinggi dan penyakit jantung
(10) Lemah, tidak berdaya dan cepat letih


Simptom kekurangan kalsium pada kanak-kanak pulak
(1) Selalu berpeluh ketika tidur
(2) Sukar tidur lena
(3) Terkejut, menangis pada waktu malam
(4) Hyperaktif
(5) Tiada selera makan, memilih makanan
(6) Lewat tumbuh gigi (Selepas 10 bulan)
(7) Lambat berjalan (Selepas 13 bulan)
(8) Kaki bengkok, tak boleh berdiri tegak
(9) Rendah, lemah badan


Kalau ibu-ibu yang dah lepas bersalin, rambut mudah gugur. Salah satu puncanya juga adalah kerana kekurangan kalsium. Biasa la perempuan ni delicate sikit. Saya sendiri lepas anak masuk dua ni selalu jugak sakit-sakit sendi dan lenguh otot kaki. Kalau kurang secara extreme, gigi pun boleh rosak. So pada wanita-wanita diluar sana. Jangan abaikan pengambilan kalsium ya. 


"kalsium x di hasil semulajadi dlm badan..so ambil susu or suplement utk kuatkan tulang n gigi anda,sblm ia hilang sblm waktunye..hehe"

Ya, saya setuju! Sila baca dibawah!!

Sumber kalsium tubuh kita dpt melalui 2 cara..

1- dari makanan yang kita makan
2- dari dalam tubuh kita sendiri apabila kita tidak fulfill cara 1

ramai yg pandang enteng ttg kekurangan calcium dari pengambilan makanan harian, akibatnya badan akan mengambil kalsium yg disimpan di tulang dan gigi utk kegunaan badan..disebabkan itu, ramai ibu2 yg BF mengadu.. mengalami kerosakkan gigi..rasa sakit pinggang..sendi..lenguh2.. BEWARE..anda mungkin sedang menggunakan kalsium simpanan hari tua anda ;(

Dipetik dari Harvard Health Publication

NOTE 1:
#Jika anda sedang mencari supplement calcium, pastikan ia mengandungi magnesium! Kenapa?

==> Magnesium ada mineral yg sukar utk disimpan didalam tubuh
==> Magnesium bantu menyerap calcium dan mengekalkannya di dalam tubuh
==> Magnesium bertindak dengan baik bersama calcium utk membina matrix tulang anda yg kuat dan kukuh (utk mengelakkan kerapuhan)
==> Magnesium dan calcium bergabung memberikan kesihatan yg lebih baik pada sistem cardiovascular anda
==> Magnesium dan calcium bergambung membantu mengatasi
masalah insomnia, ia memberikan anda tidur yang lena

NOTE 2:
Jangan lupa, lengkapilah calcium supplement anda dengan vit D! Kenapa?
==> Vit D memaksimakan penyerapan calcium didalam tubuh
==> Vit D juga membantu regulate calsium didalam peredaran darah

NOTE 3:
carilah calcium supplement dari sumber calcium citrate kerana kadar penyerapan kedalam tubuh lebih tinggi!!

Jadi, kesimpulannya...semuanya terdapat didalam Shaklee Ostematrix!

‎1) FDA/RDA dsbnye ..recommendation yg dibuat adalah berdasarkan keperluan individu yg IDEAL >>> Sihat tubuh badan tanpa sebarang masalah kesihatan..

2) Calcium toxicity/excess jika diambil 2500 mg >> SETIAP HARI (Earl Mindell)

3) Perlu ingat calcium ni banyak musuh..
>>> Lebih ratio calcium: phosphorus (normal 2:1) ..so if suke makan high phosporus.. calcium akan deplete
>>> ambil ubat2 ade sesetengahnya mengurangkan calcium absorption, kurangkan calcium dlm darah, tulang..
>>> suke makan lelemak, oxalic acid dalam coklat dll makanan.. phytic acid..caffein menghalang penyerapan calcium..

‎4) Calcium works best with A, C, & iron.. so logicla kan kenapa dalam vitalea ada calcium.. sbb complement each other.. plus, 225 mg tu x cukup keperluan daily.. sbb tu supplement calcium masih diperlukan..

5) Dalam ESP ada calcium.. yang ni salah satu criteria pilih soya kan..kene ada calcium..

Tidak semua kalsium yang dimakan itu sebenarnya diserap di dalam usus. Manusia menyerap kira-kira 30% daripada kalsium dalam makanan, tetapi ini bergantung kepada jenis makanan yang diambil. Faktor-faktor lain juga mempengaruhi penyerapan kalsium termasuk yang berikut:

Jumlah yang digunakan: kecekapan penyerapan berkurangan selaras dengan peningkatan pengambilan kalsium

Peringkat umur dan kehidupan: penyerapan kalsium bersih adalah setinggi 60% dalam bayi dan anak-anak muda, yang memerlukan sejumlah besar mineral untuk membina tulang. Penyerapan berkurangan kepada 15% -20% dewasa (walaupun ia meningkat semasa mengandung) dan terus menurun apabila umur orang, berbanding dengan muda dewasa, pengambilan kalsium yang disyorkan adalah lebih tinggi bagi wanita yang berumur lebih dari 50 tahun dan bagi kedua-dua lelaki dan perempuan lebih tua daripada 70 tahun.

> Vitamin D intake: this nutrient, obtained from food and produced by skin when exposed to sunlight of sufficient intensity, improves calcium absorption.

Komponen lain dalam makanan: asid phytic dan asid oksalik, dijumpai secara semulajadi dalam beberapa tumbuhan, mengikat kepada kalsium dan boleh merencat penyerapan. Makanan dengan tahap asid oksalik yang tinggi termasuk bayam, Collard hijau, ubi keledek, perkelahian, dan kacang. Antara makanan yang tinggi dalam asid phytic yang mengandungi serat gandum dan dedak gandum, kacang, biji benih, kacang, dan pencilan soya. Sejauh mana sebatian ini memberi kesan penyerapan kalsium berbeza. Kajian menunjukkan, sebagai contoh, yang makan bayam dan susu pada masa yang sama mengurangkan penyerapan kalsium dalam susu. Sebaliknya, produk gandum (kecuali yang terdiri daripada dedak gandum) tidak muncul untuk penyerapan kalsium yang rendah. Bagi orang-orang yang makan pelbagai jenis makanan, interaksi ini mungkin mempunyai akibat pemakanan yang sedikit atau tiada, dan tambahan pula, diambil kira dalam keseluruhan DRIs kalsium, yang faktor dalam perbezaan dalam penyerapan kalsium dalam diet campuran.

Beberapa kalsium yang diserap disingkirkan daripada badan dalam air kencing, najis, dan peluh. Jumlah ini adalah dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti berikut:

Natrium dan pengambilan protein: pengambilan natrium yang tinggi meningkatkan perkumuhan kalsium kencing . Pengambilan protein yang tinggi juga meningkatkan perkumuhan kalsium dan oleh itu berfikir untuk memberikan kesan negatif terhadap status kalsium. Walau bagaimanapun, penyelidikan terkini menunjukkan bahawa pengambilan protein yang tinggi juga meningkatkan penyerapan kalsium dalam usus, berkesan pengimbangan kesannya terhadap perkumuhan kalsium, badan supaya seluruh pengekalan kalsium tidak berubah .

Pengambilan kafein: perangsang ini dalam kopi dan teh sederhana boleh meningkatkan perkumuhan kalsium dan mengurangkan penyerapan . Satu cawan kopi dibancuh biasa, sebagai contoh, menyebabkan kerugian hanya 2-3 mg kalsium. Penggunaan kafein sederhana (1 cawan kopi atau 2 cawan teh sehari) di kalangan wanita muda tidak mempunyai kesan negatif ke atas tulang....

Pengambilan alkohol: pengambilan alkohol boleh menjejaskan status kalsium dengan mengurangkan penyerapan dan oleh enzim yang menghalang di dalam hati yang membantu menukar vitamin D kepada bentuk aktif . Walau bagaimanapun, jumlah alkohol yang diperlukan untuk menjejaskan status kalsium dan sama ada pengambilan alkohol yang sederhana membantu atau memudaratkan tulang tidak diketahui.

Pengambilan fosforus: kesan mineral ini pada perkumuhan kalsium adalah minimum. Beberapa kajian pemerhatian mencadangkan bahawa pengambilan minuman ringan berkarbonat dengan tahap yang tinggi fosfat dikaitkan dengan pengurangan jisim tulang dan peningkatan risiko keretakan. Walau bagaimanapun, kesan yang mungkin disebabkan untuk menggantikan susu dengan soda dan bukannya fosforus sendiri.

Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran: asid metabolik yang dihasilkan oleh diet tinggi dalam protein dan bijirin peningkatan perkumuhan kalsium. Buah-buahan dan sayur-sayuran, apabila metabolisme, menganjak keseimbangan asid / asas badan ke arah alkali oleh bikarbonat pengeluaran, yang mengurangkan perkumuhan kalsium. Walau bagaimanapun, ia adalah tidak jelas jika mengambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran menjejaskan kepadatan mineral tulang. Makanan ini, di samping mengurangkan perkumuhan kalsium, mungkin boleh mengurangkan penyerapan kalsium daripada usus dan oleh itu tidak mempunyai kesan bersih ke atas baki kalsium.

so terpulanglah pada orang tu nak kate banyaaaakkk sangat calcium die amek dah... kene juge check body tu.. kalo engine dah kaput.. cell dah banyak yang kaput.. absorption pun kaput.. sbb tu ade orang makan supplement kesan cepat ade yg lambat..bergantung pada kekaputan engine masing2..

_________________________________________________________________

Shaklee Ostematrix
Ostematrix membekalkan :
# 1000 mg (100% Pengambilan harian) unsur kalsium daripada sumber2 yg mempunyai tahap kepekatan yg tinggi dan mudah diserap dari alam semulajadi
# 400 mg (100% Pengambilan harian) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
# 400 IU (100% Pengambilan harian) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium

Penyerapan yg terbukti secara klinikal:
Pengambilan hanya 2 kaplet Ostematrix sahaja berupaya menghasilkan peningkatan ketara dari segi statistik dalam paras kalsium darah yg disukat dalam suatu tempoh 12 jam.Bagi membolehkan badan kita menggunakan kalsium untuk membina dan memelihara kekuatan tulang, kalsium perlulah diserap terlebih dahulu. 

Fungsi:
* Menguatkan tulang
* Memperbaiki kekejangan dan kebas2
* Meringankan stress
* Memperbaiki masalah haid (Mengurangkan senggugut)
* Memastikan imbangan pH tubuh
* Memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik

1 tablet Oste = 1 gelas susu tinggi kalsium = 80 biji badam



Hubungi saya untuk mengetahui lebih lanjut

Puan Wan Norazlina
Shaklee Independent Distributor [ID No : 880309]
019-9824691| wnorazlina@yahoo.com |kioskvitamin@gmail.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive